top of page

הצעד הבא של האדם

הוא הגיע בדמות הרחבה של הטלפון החכם שעל גופנו כל היום

פורסם ב"גלובס" בתאריך 09/09/2013



חברת סמסונג הקוריאנית הציגה את הגלקסי-גיר - שעון חדש. אין כמו שעון כדי לדעת בן כמה אתה. הדור הצעיר מביט בסלולרי כדי לדעת מה השעה. שעון-היד המכני עם הקפיץ הנמתח מלווה את האנושות כבר מהמאה ה-17. בתחילת המאה ה-20 עברו השעונים מהכיס ליד תחילה על-ידי הנשים, אחר-כך על-ידי החיילים ולבסוף כולם ענדו אותו על היד. רק בשנת 1970 הומצא השעון האלקטרוני עם גביש הקוורץ ונורות הלד האדומות.


והיום, השעון החדש של סמסונג יוכל לשנות את האנושות. הוא מוליך אותנו צעד אחד קדימה בשילוב שבין אדם למחשב. צעד אחד קדימה לקראת מין אנושי חדש.


הגלקסי-גיר משמש כהרחבה של הטלפון החכם שרובנו כבר נושאים עלינו יום-יום. הוא מתחבר לטלפון ומאפשר לצלם תמונות, לענות לשיחות, לטפל בהודעות SMS. למעשה, זהו מחשב נוסף הנלבש על הזרוע כמו שעון. הוא גם מראה את השעה ויומן הפגישות. סמסונג אמנם לא המציאה את השעון הממוחשב אבל היא כנראה תהיה הראשונה להוציא שעון כזה לשוק בהפצה המונית. השעון החדש הזה מצטרף למגמה שמשנה הן את הטכנולוגיה והן את האדם - מחשבים נלבשים הנמצאים בחיבור מתמיד לאדם.


רק לפני מספר חודשים הכריזה גוגל על משקפי-מחשב בעלי יכולות מחשוב, צילום ותקשורת מרשימות. השעון החכם ממשיך את המגמה הזאת. בקרוב, המעודכנים שביננו יסתובבו עם משקפיים, שעון וטלפון - שלושתם מחשבים רבי-עוצמה ומחוברים לאינטרנט.


לפי הערכות של חברת סיסקו, כ-10 מיליארד מכשירים מחוברים כיום לאינטרנט. זאת לעומת ההערכה כי 2.5 מיליארד איש מחוברים לאינטרנט. כלומר, יותר מחשבים מאנשים מחוברים לאינטרנט וזה עוד לפני שכל חולצה, גרב וכובע יהפכו למחשב. אבל הנקודה המעניינת פה היא לא מספר המכשירים אלא מה קורה לאדם המחובר. מהי המשמעות של אדם, טלפון, משקפים ושעון מחוברים, ולאן זה יוביל אותנו?

החיבור בין האדם למחשב רק התחיל. עד היום השתמשנו במחשבים כדי להתחבר, להתקשר, לצלם, לחלוק ולראות. בקרוב יחלו המחשבים להרגיש אותנו באמת. הנתונים הראשונים שמחשבים יחושו יהיו נתונים רפואיים כמו לחץ-דם, דופק, טמפרטורה, ואולי גם רמת סוכר, פעילות חשמלית של המוח, סימני סרטן ועוד נתונים רפואיים רבים. הגרסה הבאה של השעון החכם כבר תכיל חיישנים מתאימים, ותספר למחשב המרכזי את כל הנתונים האלה. יותר מתמיד נהיה מוקפים ביכולות חישוב, עיבוד ותקשורת המשפיעות ישירות על החיים שלנו. הורים יוכלו לדעת שהילדים שלהם בריאים ושלמים, וכל אחד מאיתנו יוכל ליהנות מרפואה מניעתית ומטיפול מיידי במצבי חירום. המחשב יידע עוד לפני הרופא מה מצבנו ומה כדאי לעשות בעניין.

אדם הלובש מחשבים רבי-עוצמה עם חיישנים וגלאים המנטרים בהתמדה את פונקציות החיים שלו, וכן מחובר למחשבי ענק באמצעות האינטרנט - הוא אדם חדש. אדם משולב מחשב. סופרי מדע בדיוני רבים צפו את העתיד הזה. עשרות סרטים עוסקים בפחדים של האדם מהשילוב של אדם ומחשב. והנה כיום אנחנו רואים שהשילוב הזה מתרחש כאן ועכשיו, בהווה.


שילוב אדם-מחשב כבר אינו נושא לספרי מדע בדיוני, אלא מציאות עכשווית הדורשת מכל אחד מאיתנו התייחסות והחלטות. האם נרצה שהמחשב בענן יידע 24 שעות ביממה מהו הדופק ולחץ-הדם של התינוק שלנו? ואם לא - כיצד נרגיש אם משהו יקרה לתינוק? ומה איתנו?


מחשבים הפועלים בתוך גופנו


זוהי רק תחילת הדרך. עם הזמן, מחשבים נלבשים המנטרים את גופנו מבחוץ ייראו לנו פרימיטיביים בעוד שנים לא רבות. השלב הבא כבר פה. מחשבים הפועלים בתוך גופנו. איברים מלאכותיים, מודפסים, מחוברים. מחשבים זעירים או ננו-רובוטים המסוגלים לעבוד בתוך הגוף שלנו. בתוך התאים. בשלב זה, לא אנחנו נתחבר לאינטרנט אלא איברים ואולי אפילו תאים בגופנו יתחברו לאינטרנט.


יותר מכך - הרשתות החברתיות ומחשבי הענק ישתכללו אף הם, והבינה המלאכותית וחוכמת ההמונים יוכלו לספק לנו שירותי בריאות ושירותים רבים נוספים ישירות דרך המחשבים. השילוב אדם-מחשב נמצא מאחורי הדלת הבאה. קרוב יותר מתמיד, מעורר השתאות והבטחה אבל טומן בחובו גם פחד וסכנות.


יש מי שרואה בעתיד הזה אוטופיה מושלמת של קידמה וטכנולוגיה, ויש מי שיבחר להתנתק. ממחשבים, מטלפונים, משעונים, מהאינטרנט ומהרשתות החברתיות. יהיו מי שיטיפו לחזרה לטבע, לאנושיות ולחיים הפשוטים והטבעיים. אני לא יודע אם יהיה לאן לחזור. האידיליה הרומנטית של חיי הפרא האציל על שפת הנחל היא אידיליה מדומיינת, המייצגת יותר שאיפות לב ממציאות או מהיסטוריה. המין האנושי משתנה והשילוב אדם-מחשב הופך להיות עובדה מוגמרת.

זה התחיל במנוע קיטור וברדיו, המשיך במחשב ובטלפון, ובקרוב יגיע למחשבים נלבשים, נבלעים, מושתלים ומחוברים. לנו נשאר לצפות בהשתאות ביצירת האדם החדש, ואולי לנסות להשפיע קצת על התהליך. מה השעה?

bottom of page